poniedziałek, 23 marca 2020

Dzień 6.


Kochane Dzieci, Drodzy Rodzice - ponieważ nie możemy pobawić się razem, mam dla Was kilka zabaw, które możecie wykonać w domu. Jestem przekonana, że doskonale sobie poradzicie, bo zdolne z Was dzieciaki, a jeszcze twórczy i pomysłowi dorośli. 
W trzecim tygodniu marca realizujemy tematykę wiosenną.


TEMAT: Marzanna - zimowa panna

1.Zwrócenie uwagi na istniejącą porę roku – wiosnę (kalendarz, aura za oknem).Rodzice, odczytajcie dzieciom zagadkę.

Przybywa do nas z daleka.
Każdy z utęsknieniem na nią czeka.
Przynosi w darze ciepło i słońce.
Towarzyszą jej ptaszki śpiewające.
Listki z pąków wyglądają,
Kwiatki płatki rozchylają,
a dzieci zawsze radośnie ją witają.   
WIOSNA

Rozmowa kierowana na temat przyjścia wiosny.

Wiosna to początek nowego cyklu życia, to pożegnanie długiej i trudnej zimy, to czas budzenia się do życia, czas zasiewów i czekania na plony. Wszyscy z niecierpliwością czekamy na wiosnę - na słońce, kwiaty, pierwsze ptaki. Dosyć mamy zimy, ciepłych ubrań. Ten kto  jest znakomitym obserwatorem, ujrzy wiosnę, usłyszy ją i poczuje. Wiosna, to przecież słońce, zielone łąki, pierwsze kwiaty, to śpiew ptaków i powiew ciepłego wiatru. Żeby tak naprawdę wiosna przyszła do nas trzeba przepędzić zimę.

Wyjaśnienie znaczenia postaci Marzanny. 

„Gawęda o zwyczaju topienia Marzanny”.

Bardzo dawno temu, gdy mróz i wiatr dokuczał ludziom, pomyśleli jak przepędzić zimę, by mogła jak najprędzej przyjść wiosna. Postanowili zrobić Marzannę. Sporządzały ją starsze dziewczęta, poświęcając na to całą noc. Dziewczęta umiały tak uformować słomę, że przypominała ludzką postać. Stroiły ją w suknię i chusteczkę na głowę. Gdy starsze dziewczęta wynosiły kukłę ze wsi, młodsze przynosiły Gaik - Maik, który przypominał nadchodząca wiosnę. Gaik - Maik - zielona gałązka lub krzaczek, też musiał być bogato przystrojony w kolorowe wstążki. Nad brzegiem rzeki dziewczęta wrzucały kukłę do wody. Gdy Marzanna została utopiona, małe dzieci wnosiły Gaik - Maik śpiewając ludowe piosenki.

Rozmowa kierowana na temat gawędy o Marzannie. Oglądanie ilustracji w książkach, internecie o zwyczaju topienia Marzanny.

Nauka wierszyka:

Marzanno, Marzanno ty zimowa panno,
My cię przepędzamy, bo wiosnę witamy!

2.Wykonajcie wspólnie z dziećmi z dostępnych w waszym domu materiałów plastycznych bądź ,,wtórnych” lub pracę plastyczną farbami, kredką przedstawiającą ,,Marzannę”.

3.Ćwiczysz ty, ćwiczę ja – to zabawa na 102!” –
Zabawa ruchowa  „Pokaż proszę”
Pokaż, proszę gdzie masz oko,
Gdzie masz ucho, gdzie masz nos
Pokaż rękę, pokaż nogę.
Gdzie na głowie rośnie włos?
Podnieś rękę, tupnij nogą
Kiwnij głową – tak lub nie
Klaśnij w ręce, skocz do góry
Teraz zabawimy się!


- Dzieci i rodzice siadają skrzyżnie naprzeciwko siebie – wzajemny masaż twarzy, podanie sobie rąk, głaskanie, kontakt emocjonalny.
- „Konik” – rodzic wykonuje klęk podparty i bierze dziecko na barana, wozi je po całym domu.
     - „Toczenie piłek” – dziecko siada w rozkroku naprzeciw swojego rodzica. Toczenie piłki do rodzica, a rodzic do dziecka.
- „Podaj piłkę” – siad tyłem do siebie. Podawanie piłki z prawej i lewej strony.

A może gimnastyka dla smyka?



Do zobaczenia wkrótce – ściskam i całuję - pani Aldona


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz