Kochane Dzieci, Drodzy Rodzice - ponieważ
nie możemy pobawić się razem, mam dla Was kilka zabaw, które możecie wykonać w
domu. Jestem przekonana, że doskonale sobie poradzicie, bo zdolne z Was
dzieciaki, a jeszcze twórczy i pomysłowi dorośli.
W trzecim tygodniu marca
realizujemy tematykę wiosenną.
TEMAT: Marzanna - zimowa panna
1.Zwrócenie uwagi na istniejącą porę roku –
wiosnę (kalendarz, aura za oknem).Rodzice, odczytajcie dzieciom zagadkę.
Przybywa do nas z daleka.
Każdy z utęsknieniem na nią czeka.
Przynosi w darze ciepło i słońce.
Towarzyszą jej ptaszki śpiewające.
Listki z pąków wyglądają,
Kwiatki płatki rozchylają,
a dzieci zawsze radośnie ją witają.
Przybywa do nas z daleka.
Każdy z utęsknieniem na nią czeka.
Przynosi w darze ciepło i słońce.
Towarzyszą jej ptaszki śpiewające.
Listki z pąków wyglądają,
Kwiatki płatki rozchylają,
a dzieci zawsze radośnie ją witają.
WIOSNA
Rozmowa kierowana na temat przyjścia wiosny.
Wiosna to początek nowego cyklu życia, to
pożegnanie długiej i trudnej zimy, to czas budzenia się do życia, czas zasiewów
i czekania na plony. Wszyscy z niecierpliwością czekamy na wiosnę - na słońce,
kwiaty, pierwsze ptaki. Dosyć mamy zimy, ciepłych ubrań. Ten kto jest
znakomitym obserwatorem, ujrzy wiosnę, usłyszy ją i poczuje. Wiosna, to
przecież słońce, zielone łąki, pierwsze kwiaty, to śpiew ptaków i powiew
ciepłego wiatru. Żeby tak naprawdę wiosna przyszła do nas trzeba przepędzić
zimę.
Wyjaśnienie znaczenia postaci Marzanny.
Wyjaśnienie znaczenia postaci Marzanny.
„Gawęda o zwyczaju topienia Marzanny”.
Bardzo dawno temu, gdy mróz i wiatr dokuczał
ludziom, pomyśleli jak przepędzić zimę, by mogła jak najprędzej przyjść wiosna.
Postanowili zrobić Marzannę. Sporządzały ją starsze dziewczęta, poświęcając na
to całą noc. Dziewczęta umiały tak uformować słomę, że przypominała ludzką
postać. Stroiły ją w suknię i chusteczkę na głowę. Gdy starsze dziewczęta
wynosiły kukłę ze wsi, młodsze przynosiły Gaik - Maik, który przypominał
nadchodząca wiosnę. Gaik - Maik - zielona gałązka lub krzaczek, też musiał być
bogato przystrojony w kolorowe wstążki. Nad brzegiem rzeki dziewczęta wrzucały
kukłę do wody. Gdy Marzanna została utopiona, małe dzieci wnosiły Gaik - Maik
śpiewając ludowe piosenki.
Rozmowa kierowana na temat gawędy o Marzannie. Oglądanie ilustracji w książkach, internecie o zwyczaju topienia Marzanny.
Rozmowa kierowana na temat gawędy o Marzannie. Oglądanie ilustracji w książkach, internecie o zwyczaju topienia Marzanny.
Nauka wierszyka:
Marzanno, Marzanno ty zimowa panno,
My cię przepędzamy, bo wiosnę witamy!
2.Wykonajcie wspólnie z dziećmi z dostępnych
w waszym domu materiałów plastycznych bądź ,,wtórnych” lub pracę plastyczną
farbami, kredką przedstawiającą ,,Marzannę”.
3. „Ćwiczysz ty,
ćwiczę ja – to zabawa na 102!” –
Zabawa ruchowa „Pokaż proszę”
Pokaż, proszę gdzie masz oko,
Gdzie masz ucho, gdzie masz nos
Pokaż rękę, pokaż nogę.
Gdzie na głowie rośnie włos?
Podnieś rękę, tupnij
nogą
Kiwnij głową – tak lub
nie
Klaśnij w ręce, skocz
do góry
Teraz zabawimy się!
- Dzieci
i rodzice siadają skrzyżnie naprzeciwko siebie – wzajemny masaż twarzy, podanie
sobie rąk, głaskanie, kontakt emocjonalny.
- „Konik”
– rodzic wykonuje klęk podparty i bierze dziecko na barana, wozi je po całym
domu.
- „Podaj piłkę” – siad
tyłem do siebie. Podawanie piłki z prawej i lewej strony.
A może gimnastyka dla smyka?
Do zobaczenia wkrótce – ściskam i całuję - pani Aldona
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz