czwartek, 23 kwietnia 2020

Dzień 28.


Kochani - dzisiaj porozmawiamy o wodzie.

1. Posłuchajcie fragmentu wiersza T.Ferenc „Woda”

                    Wszędzie jej pełno,
                    W studni aż dudni,
                    W deszczu pluszcze głośno,
                    W rzece płynie,
                    Na samym dnie.
                   Utopiona w morzu ginie,
                   W chmurze lekka jak para,
                   W wiadrze ciężka jak ołów,
                   Piękna jak wodospad Niagara
                   W ogrodzie jak rosnący ogród (...)

- analiza treści wiersza , postawienie pytania problemowego „Gdzie mieszka woda?”

2.  Obejrzyjcie globus – (jeśli macie, lub atlas) i półkulę ziemską: obserwowanie jakim kolorem zaznaczono występowanie wody,
-  postawienie pytania: „Komu potrzebna jest woda?”

Odpowiedzcie na pytania:
-        Co mówią drzewa, gdy im brak wody?
-        Co kwiaty, gdy nie ma deszczu?
-        Co powiesz Ty, gdy przez dni całe sucho w kranie i sucho w powietrzu?

* wyciąganie wniosku: „bez wody nie byłoby życia na ziemi"

Rozmowa na temat: „Do czego wykorzystujemy wodę ? Co robić, by wodę oszczędzać? Szukanie sposobów mądrego gospodarowania wodą w łazience, w czasie podlewania roślin, prac plastycznych z użyciem wody.

Oglądanie obrazków dotyczących wykorzystania wody w domu. Jak można ją zaoszczędzić? Zachęcanie dzieci do domowych rozwiązań związanych z oszczędzaniem wodnych zasobów.

3.Wodo, jaka jesteś? - poznanie niektórych właściwości wody w działaniu. 

Zabawy mające na celu dostarczenie radości, a jednocześnie informacji na temat wody podczas bezpośredniego, bliskiego kontaktu z nią. 
Stwierdzenie iż woda: przelewa się, można w niej płynąć, jest przezroczysta, można ją pić, wylewa się, jest mokra, można w niej prać, itd.

4. Laboratorium

-  Rodzice pokażcie dzieciom wodę zamrożoną w różnych pojemnikach - wniosek - musi być zimno, żeby woda zamarzła.

-  Dzieci oglądają masy sypkie, rozpoznają je - wymieniają nazwy. Łączą poszczególne z nich z wodą. Po wymieszaniu stwierdzają: kwasek, sól, cukier, proszek do prania - rozpuszczają się w wodzie. Kasza, mąka, piasek, glina - częściowo, pierwsze nie zmieniają barwy wody, te drugie od gliny czynią ją mętną. Najbardziej kolor wody zmienia glina. Woda z proszkiem pieni się.

-  Zabawa - „Co tonie, co pływa i jak się nazywa". 
Dzieci umieszczają na powierzchni wody różne przedmioty. Podczas obserwacji stwierdzają, które przedmioty toną, które utrzymują się na powierzchni wody. Próbują wyciągnąć wnioski z oceny sytuacji „na oko". Uproszczony wniosek - toną przedmioty ciężkie, zaś lekkie nie.

-  Dzieci oglądają parowanie wody. Rodzic trzyma lusterko z uchwytem. Dzieci stwierdzają, że powierzchnia jest gładka i sucha. Gotowanie wody w czajniku elektrycznym. Dzieci obserwują parowanie wody wychodzącej z dzióbka czajnika. Rodzic wyjaśnia, że ten obłoczek to para wodna - gaz niewidoczny dla oczu, a biała chmurka to już małe kropelki wody w płynie. Dzieci obserwują lusterko  - jest ono mokre z kropelkami wody, która spływa w dół. Stwierdzają, że para wodna zamieniła się w płyn.


Mokrej i udanej zabawy-do jutra-p.Aldona





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz