Kochani - dzisiaj porozmawiamy o wodzie.
1. Posłuchajcie fragmentu wiersza T.Ferenc „Woda”
Wszędzie jej pełno,
W studni aż dudni,
W deszczu pluszcze głośno,
W rzece płynie,
Na samym dnie.
Utopiona w morzu ginie,
W chmurze lekka jak para,
W wiadrze ciężka jak ołów,
Piękna
jak wodospad Niagara
W ogrodzie jak rosnący ogród (...)
- analiza treści wiersza , postawienie pytania problemowego „Gdzie mieszka
woda?”
2. Obejrzyjcie globus – (jeśli macie, lub atlas) i półkulę
ziemską: obserwowanie jakim kolorem zaznaczono występowanie wody,
- postawienie pytania: „Komu potrzebna jest woda?”
- postawienie pytania: „Komu potrzebna jest woda?”
Odpowiedzcie na pytania:
- Co
mówią drzewa, gdy im brak wody?
- Co
kwiaty, gdy nie ma deszczu?
- Co
powiesz Ty, gdy przez dni całe sucho w kranie i sucho w powietrzu?
* wyciąganie wniosku: „bez wody nie byłoby życia na
ziemi"
Rozmowa na temat: „Do czego wykorzystujemy wodę ? Co
robić, by wodę oszczędzać? Szukanie sposobów mądrego gospodarowania wodą w
łazience, w czasie podlewania roślin, prac plastycznych z użyciem wody.
Oglądanie obrazków dotyczących wykorzystania wody w
domu. Jak można ją zaoszczędzić? Zachęcanie dzieci do domowych rozwiązań
związanych z oszczędzaniem wodnych zasobów.
3.Wodo, jaka jesteś? - poznanie niektórych właściwości
wody w działaniu.
Zabawy mające na celu dostarczenie radości, a jednocześnie
informacji na temat wody podczas bezpośredniego, bliskiego kontaktu z nią.
Stwierdzenie iż woda: przelewa się, można w niej płynąć, jest przezroczysta,
można ją pić, wylewa się, jest mokra, można w niej prać, itd.
4. Laboratorium
- Rodzice pokażcie dzieciom wodę zamrożoną w różnych pojemnikach -
wniosek - musi być zimno, żeby woda zamarzła.
- Dzieci oglądają masy sypkie, rozpoznają je - wymieniają nazwy.
Łączą poszczególne z nich z wodą. Po wymieszaniu stwierdzają: kwasek, sól,
cukier, proszek do prania - rozpuszczają się w wodzie. Kasza, mąka, piasek,
glina - częściowo, pierwsze nie zmieniają barwy wody, te drugie od gliny czynią
ją mętną. Najbardziej kolor wody zmienia glina. Woda z proszkiem pieni się.
- Zabawa - „Co tonie, co pływa i jak się nazywa".
Dzieci
umieszczają na powierzchni wody różne przedmioty. Podczas obserwacji
stwierdzają, które przedmioty toną, które utrzymują się na powierzchni wody.
Próbują wyciągnąć wnioski z oceny sytuacji „na oko". Uproszczony wniosek -
toną przedmioty ciężkie, zaś lekkie nie.
- Dzieci oglądają parowanie wody. Rodzic trzyma lusterko z uchwytem.
Dzieci stwierdzają, że powierzchnia jest gładka i sucha. Gotowanie wody w
czajniku elektrycznym. Dzieci obserwują parowanie wody wychodzącej z dzióbka czajnika. Rodzic wyjaśnia, że ten obłoczek to para wodna - gaz niewidoczny dla
oczu, a biała chmurka to już małe kropelki wody w płynie. Dzieci obserwują
lusterko - jest ono mokre z kropelkami
wody, która spływa w dół. Stwierdzają, że para wodna zamieniła się w płyn.
Mokrej i udanej zabawy-do jutra-p.Aldona
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz