niedziela, 10 maja 2020

Dzień 39.

Witam Was po weekendzie. W tym tygodniu przeniesiemy się na łąkę. 
Dzisiejszy temat to "Mieszkańcy łąki". 

1. Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę. 

Potrzebne będzie lusterko. 

Rodzic demonstruje prawidłowe wykonanie ćwiczeń, powtarzając je kilkakrotnie. 
• Bocian i żaba – dzieci naśladują dziób bociana, ściągając wargi mocno do przodu, otwierają je i zamykają, a następnie rozciągają szeroko wargi jak żaba, która jest zadowolona, że schowała się przed bocianem. 
• Biedronka ma dużo kropek – dzieci rysują czubkiem języka kropki na podniebieniu, przy szeroko otwartych ustach, unosząc język do góry. 
• Kret – tak jak kret wychodzi ze swego podziemnego domku, tak dzieci unoszą język do góry, w stronę nosa, a potem znów chowają za górnymi zębami. 
• Pszczoła – dzieci naśladują bzyczenie pszczoły: bzzz, bzzz, bzzz. 
• Motyl – jak motyl porusza skrzydłami, tak dzieci poruszają naprzemiennie językiem od jednego do drugiego kącika ust.   
• Konik polny – tak jak konik polny skacze w górę i w dół, tak dzieci otwierają szeroko usta i językiem skaczą za górne zęby i za dolne zęby. W tym ćwiczeniu język nie wychodzi przed zęby.   

2. Słuchanie opowiadania A. Widzowskiej "Łąka". 

Był piękny majowy dzień i przedszkolaki wybrały się na spacer. Chłopcy bardzo chcieli iść na boisko, żeby popatrzeć, jak trenują piłkarze, ale pani powiedziała, że na łące dzieje się o wiele więcej ciekawych rzeczy. 
– Przecież łąka to tylko trawa, nic więcej tam nie ma – zmartwił się Tomek. 
– Na pewno są ptaki. Dziadek mi o nich opowiadał – odezwał się Olek. – Może nawet będzie jakieś gniazdko. 
– A w gniazdku jajeczka – dodała Ada. 
– Postaramy się policzyć na palcach wszystkich mieszkańców łąki. Dobrze? – zaproponowała pani.
Dzieci chętnie się zgodziły i zaczęła się wspaniała zabawa. 
– Konik polny! – zauważyła Kasia. – Ale wysoko skacze! 
– A ja widzę biedronki – Małgosia położyła jedną z nich na rączce, a dzieci podeszły bliżej. 
– Jaki kolor ma biedronka? – spytała pani. 
– Czerwony. 
– I ma czarne kropeczki. 
– A ja widziałem kopter! – krzyknął mały Jaś. 
– Co to jest kopter? – zdziwił się Olek. 
– Może chodzi o helikopter? – zapytała z uśmiechem pani. – Chyba wiem, co widziałeś. To z pewnością była ważka. Ważki mają dużą głowę, podłużny tułów i skrzydełka podobne do śmigła. 
– O! Lecą następne! – zawołał Piotruś. 
– Proszę pani, a tu są dziury! 
Wszyscy podeszli bliżej, żeby je zobaczyć. W ziemi znajdowały się głębokie tunele. 
– Ciekawe, kto w nich mieszka. Jak myślicie? 
– Pająk – powiedziała Zosia. 
– A ja myślę, że smok. 
Pani wyjaśniła przedszkolakom, że w takich norkach mieszkają myszki nornice i poprosiła dzieci, żeby nie wkładały tam patyków ani nie wrzucały kamieni. 
– To jest domek myszki, więc nie wolno zakłócać jej spokoju – powiedziała. 
Dzieci zauważyły też kilka kopców kreta, większych niż babki z piasku. Cała łąka tętniła życiem, aż zabrakło paluszków do liczenia pszczółek, trzmieli, kosmatych bąków, skowronków i motyli.
Dzieci zrozumiały, że w maju cała przyroda rozkwita, a na łąkach rosną stokrotki, chabry, maki i wiele innych pachnących kwiatków. Po powrocie do przedszkola dzieci nauczyły się nowej piosenki: Motylek.
Usiadł w maju na kwiatku motylek. 
Tupnął nóżką, a z kwiatka spadł pyłek. 
Machnął łapką i z kwiatka spadł płatek. 
Ach, nabroił ten motyl gagatek! 
Teraz fruwa i leczy rabatki. 
I udaje, że skrzydła to płatki. 
Chciała zerwać kwiatuszek Agatka. 
Teraz wącha motylka, nie kwiatka! 

3. Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania. 

− Dokąd dzieci wybrały się na spacer? 
− Wymieńcie zwierzęta, które dzieci widziały na łące? 
− Jakie zwierzątka kopią kopce na łące? 
− Gdzie mieszkają myszy polne? 
− O czym była piosenka, której nauczyły się dzieci? 

Rodzice, pokażcie dzieciom prezentację i zanim powiecie, co znajduje się na zdjęciu pozwólcie dziecku rozpoznać zwierzę. 
Prezentacja "Mieszkańcy łąki"

4. "Łąka"- improwizacja taneczna.

Przedszkolaku, zatańcz do muzyki. Może zamienisz się w jakiegoś mieszkańca łąki?



5. Praca plastyczna

Może mama narysuje motyla lub pszczołę, którą dziecko pomaluje, a może tata pomoże ulepić biedronkę z plasteliny? Zostawiam Wam pole do popisu. 


Na koniec mam dla Was dwa zadania, które można wykonać przez cały tydzień.
Kto ma taką możliwość - pojedźcie na łąkę. Może uda Wam się spotkać jej mieszkańców?
Poszukajcie w swoich biblioteczkach książek, w których akcja rozgrywa się na łące. Spróbujcie nazwać wszystkich bohaterów, na pewno świetnie sobie poradzicie. 

Pozdrawiam serdecznie,
pani Ewelina

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz