piątek, 27 marca 2020

Dzień 10.


Nasiona wysiane, cebulki wsadzone, a dzisiaj posłuchacie o tym, co oprócz szczypiorku może wyrosnąć z cebulki.

TEMAT: Wiosenne kwiaty

1.Wprowadzenie  - zagadka „Kto rozpozna cebulę tulipana” – wybór właściwej podstawki, na której umieszczone są: cebula jadalna, cebula czerwona jadalna, cebula tulipana, czosnek. Dzieci nazywają okazy -„cebule” próbują rozpoznać, które z nich są jadalne przez ludzi, które są kwiatowe.

2. Wysłuchanie opowiadania  „O żółtym tulipanie” na podstawie ilustracji i opowiadania M. Rożyckiej:

Opowiem wam historię o cebulce ...
Była sobie cebulka, całkiem podobna do tych, które się je, ale mniejsza. Jesienią, kiedy liście na drzewach zaczęły żółknąć cebulka została zakopana w ziemi – tak jak skarb. Cebulka wcale się nie martwiła. Jadła, piła (bo cebulki potrafią jeść i pić pod ziemią), a nawet troszkę urosła: wypuściła od dołu korzonki, a od góry mały rożek, to znaczy kiełek. Potem zrobiło się zimno, na ziemię spadły liście, a jeszcze później śnieg. Cebulka wcale się nie martwiła, tylko zasnęła pod swoją żółto- brązowo- białą kołderką. Spała długo, długo. Pewnego razu coś ją obudziło śnieg stopniał, robiło się coraz cieplej. Świeciło słonko a później spadł deszcz, twarda ziemia stawała się coraz bardziej miękka i wilgotna. Znowu można było jeść i pić, a w dodatku coś strasznie ciągnęło cebulkę do góry. Nie mogła od razu cała wyjść spod ziemi, ale wysunęła swój rożek. Rożek wydłużał się jak antena, aż ujrzał świat, zielenił się i wypuścił liście ... A na końcu miał pączek. Oczywiście nie taki do jedzenia, tylko mniejszy i zielony. Któregoś dnia, gdy słońce przygrzało naprawdę mocno, pączek zaczerwienił się i rozchylił. I okazało się, że na świecie pojawił się piękny żółty tulipan! Nastała naprawdę wiosna.

3. Drodzy Rodzice - porozmawiajcie proszę z dziećmi na temat treści opowiadania:

O jakiej cebulce jest mowa w tym opowiadaniu? (o tulipanie)
Kto potrafi wskazać tę cebulkę?
Gdzie mieszkała ta cebulka? (w ziemi)
Kiedy została wsadzona do ziemi? (jesienią)
Co zrobiła ta cebulka, kiedy przyszła zima? (zasnęła)
Jak długo spała? (do wiosny)
Kto go obudził? (słońce i deszcz)
Co się wydarzyło potem? (cebulka zaczęła kiełkować, pojawił się pączek, a później kwiat)

4. Zapoznanie z pierwszymi kwiatami wiosny z wykorzystaniem krótkiej prezentacji multimedialnej, nazywanie ich. Wspólne oglądanie zdjęć i opowiadanie o wycieczce do okolicznych ogródków.

5. Słuchanie i rozwiązywanie zagadek o kwiatach zwiastujących wiosnę:

Jaki to kwiatek?                                                     
Co to za kwiaty?
Przez śnieg się ostrożnie przebija,                  Żółte, białe, fioletowe
Ma liście zielone,                                                   wychodzą spod śniegu
A dzwonki białe jak zima.                                   Te kwiaty marcowe.
      (przebiśnieg)                                                       
(krokusy)

6.Na zakończenie – gimnastyka na wesoło

Ciepłego, zdrowego, twórczego weekendu Wam życzę.
Do zobaczenia wkrótce - pani Aldona


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz